Puter, buter ili maslac – kako god ga zovete, najbolji je za jelo!

Podrazumeva se da je zdrava hrana ona koja nema aditive. Ipak, poslednjih godina dešava se da sjajne namirnice bivaju “okaljane” i da se o njima govori kao o nečemu što treba izbegavati. Ovu sudbinu “doživeo” je ukusan i zdrav puter.

Šta je tome razlog odaberite sami: neki će reći da su zagovornici različitih zamena za puter pobornici dijete sa manje masnoća, drugi će tvrditi da je za negativan imidž putera kriva industrija veštačke hrane, pre svega margarina, poznatog i kao biljno maslo, koji, u najboljem slučaju može da ima nizak nivo izuzetno štetnih transmasti, ali ne može biti bez njih. Puter pak, nema trans masti (ili bar nema dok ga ne obradite termički na dovoljno visokoj temperaturi, zbog čega se Anđeli kolači brižljivo peku na dovoljno niskoj temperaturi da puter ostane zdrav).

Ova tema iznenadila bi mnoge narode koji vekovima baziraju ishranu na puteru i u mnogome njemu duguju zdravlje i dugovečnost. Doktor Veston Prajs (Weston Price) tridesetih godina prošlog veka istraživao je ishranu različitih etničkih i geografskih grupa. Zaključio je da je puter visoko vrednovan kod statistički najzdravijih naroda, kao što su Šveđani ili Arapi. Na našem podneblju, u godinama nemaštine posle II svetskog rata, kada je puter većini bio luskuz, doktori su savetovali roditeljima da ubrzaju lečenje žutice kod dece uvođenjem putera u ishranu.

Zbog čega je puter tako čaroban?
Naše bake govorile su da puter “podmazuje” krvne sudove, a prevedeno sa jezika laika, to znači da je puter bogat vitaminom A, koji reguliše rad tiroidne žlezde i nadbubrežnih žlezda, a ove žlezde igraju značajnu ulogu u pravilnom funkcionisanju celog kardiovaskularnog sistema.

 

Antioksidansi u puteru?? Da!
Puter je bogat antioksidansima koji se bore protiv slobodnih radikala koji oštećuju arterije. Vitamin A i vitamin E, kojima je puter bogat, su poznati kao antioksidansi, a takođe i selen, kojeg u puteru po gramu ima više nego u, recimo, haringama ili u pšeničnom zrnu. Antioksidansi su neophodni našim krvnim sudovima, posebno ako smo ih zakrčili ili oštetili uzimanjem previše procesiranih biljnih masti, kao što je margarin. Naime, zasićene masti mogu se naći i u puteru i u margarinu, ali u puteru su prirodno zasićene, a u margarinu su potpuno ili delimično hidrogenizovane. Serija studija koje se već decenijama sprovode u Americi (gde je margarin u upotrebi još od 40-tih godina), pokazuju snažnu vezu između unošenja hidrogenizovanih masti i kancera. Nasuprot tome, dokazano je da konjugovana linolna kiselina (CLA), višestruko nezasićena masna kiselina kojom je bogat upravo puter, daje odličnu zaštitu od kancera.

Puter i osteoporoza
Vitamini A i D kojima je puter bogat su od esencijalne važnosti za pravilnu apsorpciju kalcijuma, tj.za jake kosti i zube. U novije vreme, mnogi stručnjaci predočavaju da je jedan od uzroka osteoporoze konzumiranje bezmasnog mleka usled dijete.

Puter i tiroidna žlezda
Puter je dobar izvor joda, i to u formi u kojoj ga naš organizam najlakše apsorbuje. Dokazano je da konzumacija putera u područjima daleko od mora, gde nema drugih izvora joda, sprečava gušavost. I ponovo čudesni vitamin A: on je ključan za pravilan rad štitne žlezde, ali, ne zaboravimo, i za pravilan rast i razvoj dece!

Puter i gojaznost?
Tvrdnja da puter goji je tužna zabluda. Masne kiseline u puteru su masne kiseline kratkih i srednjih lanaca i one se ne čuvaju u masnom tkivu, već ih naš organizam koristi za brzu energiju. Masno tkivo kod ljudi se sastoji uglavnom od masnih kiselina dužih lanaca. One dolaze iz polinezasićenih ulja , kao i od rafinisanih ugljenih hidrata.

Naravno, nemojte zaboraviti da SVE što pojedete može da Vas ugoji, ako ste neumereni! Ako jedete kilogram putera na tri vekne hleba dnevno, naravno da ćete se ugojiti! Tajna dobre linije je u umerenosti.

Na kraju zaključujemo: Ukratko, puter nije samo bolji od margarina, on je, jednostavno, neophodan za zdravlje!

Advertisements